Sunday, May 10, 2009

Saya Penat Berbohong..


Maafkan saya.

Bila baca semua post belog2 yang saya follow ini, tiba2 saya tersedar.. saya tidak perlu hipokrit. saya perlu buat pengakuan. biar pahit. pengakuan hati seorang anak sempena hari ibu hari ini.

sejujurnya saya sebenarnya malu untuk meluahkan perasaan saya pada mama. mungkin sebab sudah besar. maka saya anggap mama akan faham2 sendiri. ceh apa aku pikir aku ini siapaa?? hahaa..ok straight to the point---

hari2 kita berbual, bercakap tentang segala benda, tentang study, cerita tv, kesukaan diri, buah hati dan segala yang terlintas di akal dengan kawan2 dan orang disekeliling kita. tapi bila sampai masa untuk menceritakan tentang mama. saya boleh jadi kelu. entah kenapa di hadapan mama saya seorang yang pendiam. jadi speechless. 

"saya anak bapa saya"

*penuh konfiden* 

ya dari dulu2 lagi mama yang selalu cakap,saya anak bapa.dan bila saya gaduh dengan adik beradik cuma bapa yang backup saya dari kena belasah dengan mama. abang2 saya jangan harap laa..mereka menambah lagi ada. sampai sekarang pun saya masih anggap saya anak bapa..

masa sudah berubah dan membawa kenangan itu makin jauh. 

mama dan bapa saya tidak lagi tinggal bersama atas sebab jodoh tiada..mengapa tiada? tak tahu. apakah setelah lebih 20 tahun bersama tiba2 manis perkahwinan itu hilang macam tu saja?

saya sangat curios hal ini. apa lagi ketika perceraian itu lagi seminggu SPM saya. memang marah sangat time tu. lagi2 saya antara ahli family yang last tahu pasal perceraian mereka. sebab saya tinggal di hostel. dalam hati saya memberontak, pada mata saya bapa saya tidak salah. saya mahu luah kemarahan saya pada mama, tapi depan mama suara saya tiada. cuma yang terbias tingkah laku saya.

pernah, sebab tertekan, saya pergi ke rumah kawan baik saya, feazuare. saya jalan kaki lebih 5 kilometer. sampai rumah fya, saya nangis. dan malam itu saya tumpang tidur rumah fya. sampai la mama datang jemput. tapi saya balik dengan mama dengan hati yang penuh marah ketika itu. sangat marah sampaikan untuk bercakap dengan mama pun saya rasa geram sangat! 

bapa saya pula, selepas perceraian mereka, bapa saya keluar dari rumah tanpa membawa sebarang benda. bapa saya tinggalkan semua dengan mama. kereta, rumah, restoran, dan segala lah. lepas itu bapa senyap. saya tak tahu bapa buat apa. di mana pun tidak.

sekarang

bapa saya sudah punya keluarga kecil sendiri. dan mama pun baru sahaja bernikah lagi hujung tahun 2008. cuma saya rasa janggal. saya masih belum dapat menerima kehadiran mereka2 yang baru ini. saya tak pasti mengapa. sampai hari ini saya wonder. mungkin suatu hari nanti saya dapat jawapannya.  adakah saya masih anak bapa saya yang dulu selalu dibangga-banggakan? saya pun tak tahu.

apa yang pasti, entry kali ini saya ingin habiskan dengan satu positiviti. saya nak minta maaf dengan mak saya, sebab banyak dosa saya melawan, memarahi, membentak, bermasam muka dengan mak dulu. tapi sampai sekarang mak masih menerima kehadiran saya. masih sanggup memasak untuk saya bila saya dirumah mak, masih sanggup mendoakan kebahagiaan saya.

saya minta maaf sekiranya saya hanya tahu merajuk tanpa memikirkan mama bergadai harta untuk memberi belanja. maafkan saya yang hanya tahu meminta-minta dengan mama tanpa memikirkan kesusahan seorang ibu tunggal menyara 5 anak2 nya. 

semoga mak ampunkan saya. 

saya berjanji. untuk sedaya upaya berlaku ikhlas dengan mama. saya sedar tanpa mama mungkin saya tidak wujud untuk menaip muka2 keyboard ini. 

*tahan air mata*

"Mak, Saya Sayang Mak!"

gambar diambil pada tahun 1993.

gambar ini saya curi2 ambil dari diari mama ketika
pulang ke rumah baru2 ini.

nyata
mama selalu sayang pada anak2nya
kan?


33 comments:

LavENDer Wind said...
This comment has been removed by the author.
n~Da said...

setiap kali buka cerita nie, aku sebak sgt, mungkin kau ku rasa dekat...


aku mungkin bukan anak yg paling baik di dunia, aku bergaduh jugak dgn fmily, bermasam muka, ada kalanya tidak bertegur..tapi kalau pun itu, padahalnya aku mungkin org yg plaing syg mereka, cuma tidak tahu cara yg sesuai utk bg tahu...mungkin itulah cara aku..mungkin itulah cara kita...anak2 yg ego utk menyatakan syg..

sebab itu aku selalu kata pada ko kan, apapun kerna mereka kita ada di sini...yg pahit itu berlaku kehendak cerita dunia menginginkan begitu...tapi dsebelum semua yg pahit ini, dulu kita bermula dr mereka, kerana mereka kita di sini...

selalu aku kata, ko adalah org yg paling tabah yg pernah aku jumpa...malah actualy waktu study d Uitm dulu, aku pernah present satu cerita (tanpa sebut ur name,mention as my beshfren saja,), n i said "i'm inspired of her, such a strong person" ...
n those those people r cryin' 2gether wif me during da speech... if i, if them, org2 yg out of ur life boleh rasa n feel how strong u r, so teda perkara yg perlu ko malukan, teda perkara yg patut lagi ko takutkan...

hargai mereka(fmily), no matter how the life turn to..bukan salah kita, part of story in life... sumtin' 4 u to change 4 better in ur own future...

luv ya..wil olweyz b
(sury, comment too long ... )

kayteeze said...

Dyg, kak tie rasa terharu sangat.

Kak tie pun bukannya perfect, begitu juga ibu kita. Kita kan insan biasa, tapi masih lagi ada ruang untuk perbaiki.

Alhamdulillah.... Bila kita dah sedar, kita boleh maju dengan hati yang lebih ikhlas. Terimalah diri kita, dan diri ibu kita... sedangkan Allah amat pengasih dan penyayang...

Kak tie nak balik jumpa mak, mak kak tie sakit... tak sempat nak beritahu teman2... kak tie sedih betul ni, tengah tunggu abang balik dari mesyuarat. Patutlah kak tie asyik tergigit bibir dari semalam, rupanya mak asyik sebut2 kak tie je...

dnasura said...

n~Da: thanx dear. ko memang selalu ada time susah time senang. syukur aku ada ko di dunia ni. selamat hari ibu buat mummy ko k.

Kak tie: pulang la kak. mak akak rindu nak jumpa kak tu. cepat2 balik. tapi hati2 di jalan raya k. sayangggg kak tie!! (nada upin ipin)

k.e.r.i. said...

omaigod.
aku takleh bayang kalau kena kat batang hidung aku.

~AyUmIshA~ said...

huu..sedeynye..tak dpt byg klu sha dtempat dyg..tabahnye dyg..sha pnah duji kecil dlm family pun,sha takleh trima,ni kan klu duji camni..pepun,sha respect dyg,sbb camne pun,dyg ttp snyum meleret smpai ke tinge..heee...=)

dnasura said...

k.e.r.i: masing2 punya takdir hidup sendiri. mungkin takdir yang ini tertulis buat dyg. anyway, nasib baik masih punya parents kan??

~AyUmIshA~: sya, suka tengok gambar2 sya ngan family ^_^ happy je. wish someday dyg pun ada 1 family yang bahagia..1 pun sudah cukup bagi dyg =)

k.e.r.i. said...

utem kan ramai dak kelantan dan terengganu.
mesti selalu dengar punya lah.

dnasura said...

k.e.r.i: betul..heee ^_^

dnasura said...

actually saya takut nak buat entry yang ni. dah berapa hari saya peram di kotak draft dari bulan lepas, sebab saya takut untuk terima reaksi orang lain. thanx buat blogger yang sudi berkongsi cerita. saya doakan semoga dipermudahkan segala urusan, diberkati kehidupan kita semua, dan diberikan kesejahteraan berpanjangan.

doa ini khas buat semua yang ada dalam hidup saya, sahabat, guru, kawan, saudara semuslim dan semua makhluk sejagat. tidak kira sama ada dia cuma watak sampingan atau watak utama..tapi semua berhak mendapat doa ini.

semoga doa anak yang sedar kesilapan diri selama ini dimakbulkan.. aminn.

p/s: kalau tak keberatan, tolong doakan saya. terima kasih ^_^

bokbon said...

ibu mana yang tidak sayangkan anak-anak..segala yang telah lu tempuhi, anggaplah itu sapaan dari ALLAH s.w.t.

dnasura said...

bokbon: comelnye nama kamu bokbon. secomel orang nya kah? haha. terima kasih =)

ajim said...

huhu.. reality..

dnasura said...

ajim: kadang2 saya malu, sebab bila dah besar baru nak belajar bagaimana untuk mengekpresikan sayang pada mama sendiri. rasa macam diri ni hina sangat.

~AyUmIshA~ said...

dyg,result kuar nxt week..sha tya fakulti td..

hm,tak repair subject pe2 pun short sem nih,tp dak2 umah sha amik java..nape?

dnasura said...

~AyUmIshA~ : thanks for the info sya. huhu debar lak nak tunggu result ni.

Faridrashidi said...

salam,

Sabar ya..apa yang lebih merunsingkan hasil penceraian ibu bapa ialah terkesan pada anak. Anak menjadi hilang pedoman lalu terjebak kepada perkara tidak sihat. Jadi saya nasihatkan supaya kamu tidak begitu ya..

dnasura said...

Faridrashidi: terima kasih. insyaallah..

HEROICzero said...

nice..

dnasura said...

HEROICzero : ini luahan hati saya. saya ni banyak lagi kekurangan. terima kasih sebab melawat belog saya. selamat hari ibu buat ibu kamu k.

alizmiealya said...

dyg..
thx dear wish akak..bz teramat sgt..x berkesempatan nk update blog..
sebak sgt bile bace cite dyg ni..
akak skang ni cume ade mak..ayah da pergi lame da..
hargaila org yang kite sayang sementara dia ade kt dunia ni ye dik..agar tk terkilan diesok hari..

dnasura said...

alizmiealya: betul..betul..betul..!!
kak terima kasih melawat. tahu kak sibuk keje tu. belog pun lama tak update. takpe2, nanti saya lawat belog akak k.

Anonymous said...

dahsyat..it this post make me cry.

dnasura said...

Anonymous: semoga saya dan kita semua akan mendapat teladan dari entry ini. terima kasih sudi melawat.

bokbon said...

nak kata comel sangat tu takdela, tapi kalau tengok sekali mesti rasa nak tengok lagi jugak la.

haha!

Anonymous said...

Allah Yang Maha Kekal,aku tahu Engkau sentiasa memberikan yang terbaik buatku, luka dan keraguan yang aku alami pasti ada hikmahnya.
Semuanya ini mengajar aku untuk hidup lebih dekat dengan-Mu,
untuk lebih peka terhadap suara-Mu yang membimbing aku menuju jalan terang-Mu...

sdey sgt story dyg..tp dyg bertuah sbb masih pye ayah..smpat merase jd "anak bapa"..

dayang masih lg tergolong dlm insan2 yg bertuah tau..

+ sEe NiEsOt + said...

really nice entry..

hope dayang tabah2 sllu k..

xpe... wat mse neh mngkin dyg x dpt lg rase kebahgian famly cm kwn2 dyg yg lain..
mngkin mmg Allah dah tntukn.. nnti di mase depan dyg akn dpt kuarga bhgia dyg sndri.. lebeh bhgia dr rakan2 yg dyg tgk skrang neh..

sntiasa pikir positif dgn apa yg Allah ksik kt kite..

Allah tuh tahu hamba die kuat or tak untuk tempuh dugaan yg Die turunkn.. so.. Allah msti thu yg dyg ni kuat.. tuh sbb dyg jd antara org2 yg di uji.. =)

smga nnt dyg akn jd ibu yg baik dan disayangi sllu.. amin.. =)

dnasura said...

Anonymous: thanks for that good reminder for us.

+ sEe NiEsOt + : nisa, thanks melawat. semoga hari ini akan lebih baik dari semalam, dan hari esok akan lebih lebih baik dari hari ini.doakan dyg k.

Kuwe said...

i love my mom =(

fya said...

mungkin lambat dah baru aku terbaca blog ni..tapi aku masih ingat cerita ni masih segar..n u r my inspiration tiap kali rasa sedih i'll keep thinking of..kenapa tidak jadi setabah kamu..buang air mata pendam rasa pedih jalan penuh yakin..hati pedih tapi masih mampu tersenyum girang..

luv u..

fya said...

i keep reading this post..and i keep crying..huh..berat..

dnasura said...

kuwe: terima kasih melawat ^_^

fya: fya,bila ingat balik boleh nangis kan. so much thanx sebab family ko baik sangat ngan aku time tu..thanx a lot..

dnasura said...

until this time, i cry everytime i read this... Ya Allah...so many thing happens until today....so many things that i dont know why YOU give it to me....